Keuruun matkailustrategian suunnitteluun tammi–kesäkuussa vuonna 2023 osallistui aktiivisesti niin kaupungin, taajamien, matkailuyritysten kuin matkailuverkoston edustajia.
Ennakkokyselyn tavoitteena oli koota yhteen näkemyksiä Keuruun matkailualueen mahdollisuuksista ja kehittämisestä.
Kaikille avoimiatyöpajoja järjestettiin neljä Keuruun matkailupalveluyritysten tiloissa, joissa osallistujat osallistettiinstrategiaryhmätyöskentelyyn.
Alueen yrityksistä ja kaupungin edustajista koottu ryhmä linjasi strategian valinnat ja ohjasi työpajoista ja koostamisesta vastanneen Aava & Bangin työtä.
Matkailua kehitetään koko Keuruun alueelle olemassa olevien vahvuuksien pohjalta, toimintaa ohjaavien teemojen mukaisesti. Vahvuuksien tueksi kehitetään uusia uniikkeja kohteita ja palveluita matkailijoiden tarpeisiin. Oheen on nostettu strategian työpajoissa ja taustatyössä tunnistettuja vahvuuksia ja kilpailuetuja.
Kohteita mm.
Vanha Keuruu ja kirkot Palvelukeskusta ja ravintolat Satama alue ja siipirataslaiva
kultuurihistoria, palvelut, kokemukset helppous, saavutettavuuus
Kohteita mm.
Pihjalaveden
erämaakirkko ja reitistö
Haapamäen höyryveturipuisto
Himmaanmäen näkötorni ja ulkoilualue Maaseutumajoittajat ja tilat
uniikki kulttuuri, aitous ja tarinallisuus, vastuullisuus merkityksellisyys, kokemukset
Kohteita mm.
Keurusselkä ja muut vesistöt Luonnonsuojelualueet Luontopolut ja laavut
ulkoilualueet, luontokokemukset, retkeily, kestävä matkailu, saavutettavuus
Kohteita mm.
Matkailukeskus Keurusselkä
Camping ja lomakeskukset
Vuokramökit ja lomahotellit
Tapahtumat ja harrastepaikat
tapahtumat, aktiviteetit, majoitus, lomaohjelma
Strategia pitää sisällään koko Keuruun matkailualueen, johon kuuluu:
⭘ Keuruun palvelu-ja kulttuurikeskusta
⭘Keurusselän alue
▢ Keuruun kylät
Alueesta puhutaan strategiassa Keuruuna, vaikka alue pitää sisällään useita seutu ja taajama alueita. Kaikki kolme kehitysaluetta sisältävät matkailua
tukevia kohteita, majoittajia ja palveluita. Alueen markkinointinimeksi valikoitu
Keuruun retkeilykaupunki perusteluina:
Tehdään monipuolisista luontokokemuksista
oleellinen ja helposti saavutettava osa Keuruun
alueen vierailua. Edistetään vastuullista kotimaan
matkailua.
YRITTÄJILLE
KEURUULLE
LUONTO-& RETKEILYTEEMAN KESKEISET TOIMET:
Näihin asioihin panostamme yhdessä ja erikseen.
Tunnettu ja vastuullinen luonto ja retkeilykohde
Keurusselän retkeilyalueen ja palveluiden kehitys
Monipuoliset ja saavutettavat luonto ja retkireitistöt
Luodaan tarinoita, tapahtumia ja palvelukonsepteja, jotka herättävät aineettoman kulttuuriperimän eloon ja tuo sen koettavaksi. Kehitetään ihmisten välistä tunneyhteyttä vahvistavia tapahtumia ja palveluita.
YRITTÄJILLE
KEURUULLE
Työryhmä valitsee jokaiseen alakohtaan kehittämisestä vastaavat toimijat
KULTTUURI & TAPAHTUMATEEMAN KESKEISET TOIMET:
Näihin asioihin panostamme yhdessä ja erikseen.
Tapahtumatoiminnan kehittäminen ja lisääminen ympärivuotiseksi
Paikalliskulttuuri ja tarinallistaminen
Keuruun uniikkien kokemusten kehitys
Lisätään saavutettavaa, hyvinvointia edistävän ja vastuullisen matkailun tarjoamaa kohderyhmille. Pidetään matkailijoista hyvää huolta lisäämällä yritysten välistä ja alueellista yhteistyötä.
YRITTÄJILLE
KEURUULLE
HYVINVOITI JA PALVELUTEEMAN KESKEISET TOIMET:
Näihin asioihin panostamme yhdessä ja erikseen.
Matkailun palvelukokonaisuuden kehitys
Helposti saavutettava kohde
Matkailuyhteistyön kehitys ja johtaminen
STRATEGISET TAVOITTEET
Yhteiset tavoitteemme on työstetty ennakkokyselyn ja työpajatyöskentelyn pohjalta.
Keuruun matkailun tavoitteet ohjaavat meitä eteenpäin ja kannustavat meitä tekemään yhteistyötä ja kehittymään samaan suuntaan.
Matkailijaryhmät, joista haetaan kasvua Kohderyhmät perustuvat kotimaan ja kansainvälisen matkailun kohderyhmämäärittelyyn ja taustatutkimuksiin. Kohderyhmät toimivat niin palvelutuotteistuksen kuin markkinoinnin kehittämisen ja kohdentamisen tukena. Tarkeana lapileikkaavana nakokulmana Keuruun saavutettavuus.
Kuluttajakohderyhmien lisäksi on huomioitava sekä yritys- ja ryhmäpalvelut sekä sidosryhmät, joiden avulla voimme lisätä matkailijoiden määrää alueelle.
Mittareiden avulla seurataan strategian toteutumista ja vaikuttavuutta. Strategiatyön jatkotyönä suositellaan luomaan Keuruulle työpajassa tehdyn työn pohjalta ja VisitJyväskylä Regionintuella selkeä mittaristo.
Lähtötason määrittäminen
Tärkeintä on määrittää lähtötaso ja asettaa tavoite, joko strategiakauden loppuun tai vuosittain seurattavaksi.Tämä vaatii tiedonhankintaa, kehittämisen tukea tai tutkimuksen tekemistä.Taulukossa olevat mittarit ovat ehdotuksia.
Kehitystyö vaatii aikaa ja vuorovaikutusta. Työryhmät ja yritykset sopivat käytännön etenemisen, tarkemman tavoiteaikataulun ja vastuuhenkilöt vuosittain. Ensimmäiset toimenpiteet valitaan niin, että niitä päästään tekemään heti ilman uusia resursseja tai hankerahoituksia.
Yhteistyössä oppeja jakamalla kehittäminen nopeutuu. Uudet kehitys ideat kannattaa testata mahdollisimman nopeasti asiakkailla ja kerätä heiltä palautteita ja kehitysehdotuksia.